Viimeaikaisia puheenaiheita ovat olleet uudet junaratahankkeet. Yksi niistä on kehärata, joka yhdistää Martinlaakson radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta päärataan. Se on osa ns. kaupunkirataa. Se on Suomen ensimmäinen kehärata, mutta emme voi tietää, milloin rakennetaan jonnekin muualle uusia kehäratoja, niin kuin on rakennettu useita kehäteitäkin. Radasta kirjoittavilla ei ole ollut varmuutta, pitääkö sana kirjoittaa isolla vai pienellä alkukirjaimella.

Sana kehärata luokittelee radan tietyn tyyppiseksi. Sana on siis yleisnimi, ja kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Muita rataluokkia ovat päärata, sivurata ja kaupunkirata. Rannikkoa myötäillen kulkee rantarata; vuoristorataa Suomessa ei ole muualla kuin Linnanmäellä, mutta oikorata on.

Käsitettä kehärata ja sen kirjoitustapaa sekoittaa tieto, että Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta päätti tammikuussa 2005 antaa uuden radan viralliseksi nimeksi Kehärata (ruots. Ringbanan). Tuo rataosuus on siis nimetty Kehäradaksi. Nimeksi ei pitäisi panna pelkkää yleissanaa, termiä. Parempi vaihtoehto olisi ollut *Vantaan kehärata tms. Käytännössä todennäköisestisti on joka tapauksessa tarkennettava paikannimen avulla, mitä rataa tarkoitetaan.

Nimitys oikorata on paremmassa asemassa. Keravan ja Lahden välille avatusta oikaisevasta rataosuudesta on virallisestikin käytetty nimiä Keravan-Lahden oikorata ja Lahden oikorata. Sana oikorata on siis yleisnimi, joka kertoo, että rata kuuluu oikoteiden ja yleensä oikaisevien reittien luokkaan.